Co obnáší jednotlivá povolání. Tuto otázku si klade řada lidí, ať už během svého pracovního života, kdy přemýšlí o změně práce anebo při přípravě na budoucí povolání, tzn. při výběru studijního oboru/učiliště...
V praxi se však při výběru zaměstnání velmi chybí informace o tom, co která práce reálně představuje, pokud nemá spoléhat jen na pracovní inzeráty s velmi stručným nástinem obsahu. Ty jsou limitované co do počtu znaků a mnohdy také nezmiňují detailně i slabé stránky daných pracovních pozic.
Na webu IdealniPrace.cz proto naleznete informace k různým typům práce, a to i s jejich detailními popisy náplně.
Obory a typy práce:
Mezi hlavní pracovní činnosti controllera patří vytváření firemních plánů a rozpočtů, účast na měsíčních, čtvrtletních a ročních závěrkách. Nedílnou součástí práce je finanční analýza a prezentace výsledků společnosti – analýza nákladů, zisků, pohledávek a závazků, řízení a sledování cash flow.
Na základě dosažených výsledků zjišťuje příčiny odchylek a navrhuje opatření k jejich odstranění (plán vs. realita). Dá se tedy říci, že controller analyzuje minulost s ohledem na budoucí vývoj. Controller má zodpovědnost za rozúčtování vybraných nákladů mezi středisky či na zakázky a rozúčtování přímých nákladů za úseky. Dalším důležitým bodem pracovní náplně je vyhodnocení efektivnosti a návratnosti investic a v neposlední řadě tvorba kalkulačních postupů a s tím související ocenění zásob.
Podpůrnými činnostmi controllera jsou kontrola dodržování interních předpisů (směrnic) společnosti v provozní i finanční oblasti. Dále poskytuje podnikově-hospodářské poradenství, jak při provádění složitých finančních operací, tak v každodenním chodu společnosti a spolupráci při tvorbě účetních metodik. Mezi další činnosti bychom mohli zařadit: zajištění výkaznické povinnosti vůči ČSÚ. Dále rozvoj controllingových a nákladových instrumentů a kontrolu rentability zakázek.
Mezi nejdůležitější zdroje dat, se kterými controller pracuje, je účetnictví společnosti. Jelikož výstupy z účetního programu jsou pro mnohé nepřehledné je úkolem controllera tato data upravit do čitelné podoby. Úprava se z 99% provádí v MS Office (Excel, PowerPoint). Z pravidla ve společnosti existují předlohy výkazů či prezentací, které se používají pro celou skupinu. Pokud takovýto standardizovaný formulář neexistuje, controller si ho ve spolupráci s ostatními odděleními vytváří sám.
Pro činnosti vyhodnocení návratnosti investic a kalkulaci výrobků shromažďuje controller informace od všech středisek ve společnosti (nákup, logistika, výroba, podnikové směrnice, smlouvy atd.). Získané informace typu: spotřeba materiálu, elektrické energie, obalového materiálu, čas a počet lidí potřebný k výrobě daného výrobku, hodnota investice a další controller zpracuje a výsledný podklad poté slouží k získání informací, kolik nás výroba daného produkt stojí anebo, za jak dlouho se nám vrátí finanční prostředky vynaložené na nákup určitého zařízení.
Analytické a logické myšlení, pečlivost, samostatnost, prezentační dovednosti, výborná znalost MS Office (především Excel, PowerPoint).
Controller má cenné znalosti především z oblasti účetnictví. Zároveň je potřeba, aby velmi dobře znal prostředí, ve kterém pracuje, převážně výrobní i logistické procesy apod., tak aby mohl vykonávat již zmiňovanou poradenskou činnost.
Jistou nevýhodou této pozice může být fakt, že controller je často mylně vnímán jako jakási kontrola všeho v celém podniku, což neodpovídá popisu práce controllera.
www.IdealniPrace.cz Podrobné popisy práce v různých profesích Všechna práva vyhrazena © info@idealniprace.cz