Co obnáší jednotlivá povolání. Tuto otázku si klade řada lidí, ať už během svého pracovního života, kdy přemýšlí o změně práce anebo při přípravě na budoucí povolání, tzn. při výběru studijního oboru/učiliště...
V praxi se však při výběru zaměstnání velmi chybí informace o tom, co která práce reálně představuje, pokud nemá spoléhat jen na pracovní inzeráty s velmi stručným nástinem obsahu. Ty jsou limitované co do počtu znaků a mnohdy také nezmiňují detailně i slabé stránky daných pracovních pozic.
Na webu IdealniPrace.cz proto naleznete informace k různým typům práce, a to i s jejich detailními popisy náplně.
Obory a typy práce:
Předpoklady k této práci jsou pečlivost, rychlost a zodpovědnost. Dále středoškolské vzdělání s ekonomickým zaměřením, znalost účetnictví i daňové problematiky a programů jako je Word a Excel. Skladová účetní nebo skladový účetní musí být také zodpovědný, protože samostatně bude vést a kontrolovat celou skladovou evidenci. Pokud bude mít znalost nějakého programu pro skladové hospodářství, bude to jenom výhodou, protože jsou všechny stavěné na podobném principu. Jedním z nejpoužívanějších programů jsou Pohoda, Money a Cézar.
A jak vypadal běžný pracovní den? Cca půl dne vyřizuje skladová účetní objednávky (ať už emailem, faxem nebo telefonicky) a předává je do skladu, kde je skladníci nachystají a zboží naloží do kamionu či dodávky, podle toho, na kolik palet se objednané zboží vejde. Poté skladníci donesou objednávky se svými (často nečitelnými) poznámkami a skladová účetní podle nich vystaví dodací listy a faktury na konkrétní zákazníky. Vystavené faktury pak dává do přihrádky, která se cca jednou týdně odnášído účtárny. Dodací list dostává řidič, který se zbožím jede k zákazníkovi.
Několikrát do týdne doveze kamión z výrobny nové zboží s dodacími listy. Zboží podle dodacích listů kontrolují skladníci a skladová účetní podle nich v programu vytvoří příjemku, zkontroluje skladové ceny*, popř. je přepočítá či opraví a zboží naskladní**. Příjemky se založí podle dodavatele do příslušného šanonu, aby byla možnost kontroly. V průběhu dne, jakmile nemá skladový účetní nic urgentního, kontroluje záporné stavy na skladových kartách a zjišťuje příčinu příp. chyb a jejich řešení. Často se jedná o chybějící příjemky na nové zboží nebo chyby na vystavených fakturách.
*….. tzn. porovná cenu na příjemce a cenu, která automaticky naskakuje v programu skladového hospodářství. Pokud se liší, musí ji podle příjemky opravit.
**….. zápis v programu skladového hospodářství - v programu jsou skladové karty každého zboží, takže např. zadám "vlhčený kapesník heřmánek" - počet 150ks, cena 25Kč... apod. Naskladnit znamená zapsat zboží do programu, aby se ukazovalo na stavu skladu.
Pokud jde o možný záporný stav na skladové kartě, tak skladová karta je karta daného produktu a na ní jsou pohyby (příjemky zboží - když zboží dojde do skladu), výdejky zboží - když se prodává. Na skladové kartě daného produktu je vidět úplně vše co se s produktem děje, takže pokud skladový účetní ví, že je tam 5 balení svíček, a v programu jich vidí mínus 3 kusy, je někde chyba a musí překontrolovat, než na chybu narazí a opraví ji.
Pokud dorazí zboží, které ještě skladem nikdy nebylo, zakládají se v programu nové skladové karty, kde se dané zboží musí nacenit. Také skladový účetní eviduje vratné obaly, např. dřevěné palety, u kterých musí také souhlasit stav v programu a stav fyzicky zjištěný.
Někteří zákazníci si pro zboží jezdí osobně, takže po skladovém účetním je někdy požadována výborná komunikace se zákazníky. Se zákazníkem se v takovém případě udělá objednávka, skladový účetní ji předá skladníkům, ti zboží nachystají a vydají zákazníkovi nebo mu jej přímo naloží do auta. S odsouhlasenou objednávkou pak přijdou, aby skladový účetní vystavil dodací list a fakturu zákazníkovi. Odsouhlasená objednávka znamená sladit objednávku s relatou, tzn. buď to, že skladníci, kteří ji dostali, připravili vše, co si zákazník objednal, anebo, pokud není na skladě dost kusů, kolik bylo v původní objedávce (zákazník chtěl 3 palety, ale jsou jen 2), tak skladníci připraví ony 2 a v objednávce skladová účetní opraví na 2 místo 3 (následně vystaví fakturu a dodací list na ty 2).
Pokud zákazníci platí i hotově, může skladový účetní vést i pokladnu, za kterou pak má hmotnou odpovědnost. V určitém intervalu pak pokladnu kontroluje nadřízený nebo majitel a zajistí odnesení nebo odvoz přísl. sumy do banky.
Např. jednou za půl roku může probíhat inventura skladových zásob. Proto skladový účetní také pravidelně kontroluje příjemky a výdejky, aby vše bylo v pořádku. Pokud je při kontrole zásob zjištěno nějaké znehodnocení zboží (např. od myší, vlhkosti apod.), tak se zboží odepíše, tzn. odstraní fyzicky ze skladových zásob a skladová účetní na něj vypíše pouze výdejku ze skladu (tedy ne současně s fakturou, protože zboží neputuje k žádnému zákazníkovi). Na výdejku napíše poznámku, proč se zboží odepisuje a na stavu zásob se už neukazuje, takže při inventuře nedělá nepořádek. Výdejka s poznámkou slouží kontrole nebo účetní kontrole, aby bylo prokazatelné, proč se jaké zboží ze skladu vydalo.
www.IdealniPrace.cz Podrobné popisy práce v různých profesích Všechna práva vyhrazena © info@idealniprace.cz